Avem sau nu un cuvânt de spus împotriva cancerului?

În privință cancerului, studiile vin cu predicții înfiorătoare: se presupune că până în 2020, populația mondială va crește la 7,5 miliarde de indivizi, dintre care aproximativ 15 milioane se vor îmbolnăvi de cancer și doar 3 milioane vor supraviețui.

Dacă o putem numi o veste bună, s-a demonstrat însă că doar 5-10% din totalul cazurilor de cancer sunt cauzate de defecte genetice, restul de 90-95% sunt datorate mediului și stilului de viată pe care îl adoptăm. Așadar, boala secolului nostru poate fi prevenită, deci depinde într-o mare măsură de noi modul în care ne gestionăm sănătatea.

Care este drumul către cancer, pe care trebuie să îl evităm?

Studiile realizate în SUA au indicat că tutunul, dieta, infecțiile, obezitatea și alți factori contribuie enorm la incidența deceselor provocate de cancer, deci este destul de clar ce trebuie să facem pentru a preveni apariția cancerului. Aproape 90% dintre pacienții diagnosticați cu cancer pumonar sunt fumători de tutun, iar fumatul, combinat cu alcool poate contribui la tumorigeneză. Infecțiile sunt și ele factori majori care duc la apariția cancerului. De asemenea, un mediu mai curat și câteva modificări ale stilului de viată ar fi metode și mai bune pentru prevenirea infecțiilor care pot duce la cancer. Dieta, obezitatea și sindromul metabolic sunt și ele asociate cu diferite tipuri de cancer și ar putea fi responsabile pentru 30-35% din decese. Acest lucru sugerează că o parte destul de mare din totalul deceselor cauzate de cancer ar putea fi prevenite prin modificări ale dietei.

Revenind la studiile ample realizate ce reiterează faptul că fructele, legumele și cerealele au un rol uriaș în prevenirea cancerului. Așadar, haideți să cunoaștem care sunt agenții alimentari și nutrienții care și-au dovedit utilitatea în prevenirea apariției cancerului:

LEGUMELE ŞI FRUCTELE

Bogate in antioxidanti, nutrienți și vitamine, acestea par a fi cheia în orice tip de boală sau prevenire a îmbolnăvirii. De-a lungul timpului, studiile au scos la iveală mai bine de 25.000 de diferite substanţe fitochimice care au potenţialul de a lupta împotriva mai multor tipuri de cancere. Printre principalele substanţe chimioprevenitive identificate în fructe şi legume găsim carotenoizii, vitaminele, rezveratrolul, silimarina sau quercetina.

Carotenoizii

Licopenul, unul dintre principalii carotenoizi din dieta mediteraneană, a fost identificat ca având activitate antiinflamatoare şi anticancerigenă. Acesta este prezent în fructe precum: pepenele roşu, caisele, guava roz, grepfruit, măceşe şi roşii. 

Rezveratrolul

Rezveratrolul se găseşte în fructe precum struguri, alune şi fructe de pădure. El prezintă proprietăţi anticancerigene pentru o gamă largă de tumori printre care şi cele specifice cancerelor limfoide şi mieloide, cancerului mamar, de prostată, de colon, de stomac şi pancreas.  

Quercentina

Testele au dovedit ca acest compus poate inhiba inflamaţia prevenind cancerul de colon şi cel de plămâni. Se găseşte într-o gamă largă de fructe şi legume, dar şi în băuturi, precum ceaiul şi vinul. Quercentina mai are şi capacitatea de a bloca activarea markerului inflamator NF-κB. 

Silimarina

În ultima perioadă, numeroase studii au subliniat că substanţa este chimioprotectoare. Flavonoidul silimarină se găseşte în fructele uscate ale plantei armurariu (Silybum marianum sau ciulinul laptelui). Deşi, specialiştii cunoşteau de mult proprietăţile sale antioxidative şi hepatoprotectoare, rolul său de agent anticancer a fost descoperit doar de câţiva ani.

Ceaiul verde

Cercetătorii japonezi au fost în măsură să demonstreze că extractul de ceai verde (EGCG) inhibă telomeraza din celulele canceroase în două tipuri diferite de cancer: leucemia și tipul de tumori solide. Într-o lună de tratament, unele dintre celulele canceroase au început să moară. În trei luni, cele mai multe erau moarte. Experimentul a fost repetat de mai multe ori cu același rezultat. Curios, telomerii de celulele normale vor rămâne neafectați.

CEREALELE INTEGRALE

Cele mai importate cereale integrale sunt grâul, orezul şi porumbul, pe când cele minore sunt orzul, meiul, secara şi ovăzul. Cerealele integrale conţin antioxidanţi chimiopreventivi precum vitamina E, acizii fenolici, tocotrienoli şi acid fitic. Conţinutul de antioxidanţi din cerealele integrale este mai mic decât în cazul fructelor de pădure, dar ceva mai mare ca în cazul legumelor şi fructelor obişnuite. În majoritatea studiilor, cerealele integrrale s-au arătat capabile să reducă riscul de cancer cu 30 până la 70 de procente. 

ACTIVITATEA FIZICĂ

Mișcarea joacă un rol important! În prezent există un număr mare de dovezi care vin să indice faptul că exerciţiile fizice au impact asupra prevenirii şi combaterii cancerului, iar sedentarismul a fost asociat cu un risc crescut de cancer de sân, de colon, de prostată, de pancreas şi cu melanom. 

SUPLIMENTELE

Desigur, pe lângă alimentaţie, evitarea poluanţilor, a fumatutului, a consumului excesiv de alcool etc.., specialiştii sugerează că şi suplimentele ar putea avea efect benefic în acest caz. Mai exact, în urma cercetărilor desfașurate de laboratoarele Pharma Dacica, suplimentul de Cordyceps – cu șofran de India s-a dovedit a se situa printre cele mai puternice remedii naturale folosite pentru efectul pozitiv asupra bolilor canceroase, limfon malign, cancer hepatic, de col uterin, prostata, colon sau rect, san, plamani, efecte beneficea asupra bronșitei, astmului, problemelor cardiace, scade colesterolul si trigliceridele, împiedică fibrozarea ficatului și evolutia spre ciroză, antiinflamator redutabil datorita turmericului, protejează rinichii de infecții și este adjuvant în prevenirea formării calculilor renali sau chisturilor renale, cistite, nefrite. Combinația sinergică de ciupercă tibetană și turmeric indian se folosește ca profilaxie între 3-6 luni în functie de afecțiune și evoluția bolii.

Aşadar, trebuie să ne gândim ca avem un rol important în privința modului cum evoluează sănătatea noastra, indiferent că vorbim despre cancer – prevenirea sau tratarea lui sau boli de inima. Însă, pentru a putea profita de acest lucru, va trebui să învăţăm să luăm măsuri de timpuriu şi să învăţăm să investim în propria sănătate pe termen lung.